De vier trends voor recruitment voor de komende jaren

8 april 2014, Rotterdam

Recruiters beseffen dat dat het opbouwen en onderhouden van contacten met relevante kandidaten de toekomst is. Dat constateert recruitmentgoeroe Kevin Wheeler.

Gevoelens en motivatie

Steeds meer recruiters streven ernaar sollicitanten een goede ervaring te bieden. Langzaamaan wordt technologie minder belangrijk en besteden recruiters meer aandacht aan de gevoelens en motivatie van kandidaten.

Om dit bereiken ziet de recruitmentgoereoe de komende jaren vier trends:

1. Betrokkenheid en ervaring 2.0

Het is de kunst om met kandidaten in gesprek te komen zodat zij betrokken raken bij de organisatie, een recruiter of medewerker. Dit verbetert de ervaring van kandidaten die dan blijven terugkeren. Kandidaten met goede ervaringen met de organisatie zullen eerder instemmen met een sollicitatiegesprek.
Betrokkenheid 2.0 draait om het serveren van de juiste content aan kandidaten, op het juiste moment. Dat kan bijvoorbeeld carrière- of opleidingsadvies zijn of zelfs het verzorgen van een training. Online groepen binnen organisaties moeten voor de juiste content zorgen die aansluit bij de interesses van kandidaten. Goed ontworpen games, simulaties en video’s kunnen ingezet worden, zolang ze maar getest zijn op effectiviteit en voortdurend aangepast en verbeterd worden.

2. Gepersonaliseerd gebruik van social media

Social media draait om het begrijpen van mensen, hoe ze reageren en wat ze willen. Het draait niet om technologie. Recruiters moeten begrijpen wat potentiële kandidaten willen en nodig hebben om hen een relevante ervaring te bieden, zodat nader kennis gemaakt kan worden.

3. Analytics, sleutel tot betrokkenheid

Analytics, de vaardigheid om bruikbare informatie te destilleren uit alle cijfers, feiten en data die een organisatie verzamelt, is de sleutel tot het bieden van goede ervaringen en het bouwen aan betrokkenheid. Wanneer je begrijpt wat een kandidaat drijft, wat relevant is voor de kandidaat, kun je aan de wensen van deze kandidaat tegemoetkomen.

4. Organisatiestructuur = Netwerken & Samenwerking

De structuren voor het organiseren van werk veranderen onder invloed van de meer complexe en ongestructureerde aard van het werk in de 21ste eeuw. Wheeler denkt dat er binnen de recruitmentafdeling steeds minder plaats zal zijn voor specialisten. De toekomst is aan goed opgeleide en getrainde alleskunners.

Bron: Ere.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *